kluczyki w aucie 150x150

Czasami wystarczy nieszczęśliwy traf, chwila nieuwagi czy rozkojarzenie żeby doprowadzić do niepotrzebnych nerwów i straty czasu związanych z zatrzaśnięciem kluczyków wewnątrz samochodu. W efekcie osoby, które nie wiedzą jak się zachować, popełniają klasyczny błąd – pochopnie wybijają szybę, co jest kompletnie bezsensowne i prowadzi do wygenerowania zbędnych wydatków. Istnieją lepsze sposoby na poradzenie sobie z tym problemem. Najlepsze co możemy zrobić w tej sytuacji, to zachować spokój i logicznie pomyśleć.

Rzeczą, której zdecydowanie nie powinniśmy robić, to wkładanie innych przedmiotów do zamka i próbowanie otworzenia go przy pomocy wsuwki do włosów, scyzoryka bądź innego klucza. To może tylko doprowadzić do mechanicznego uszkodzenia, a na pewno nie pomoże rozwiązać problemu. Większość nowszych modeli posiada systemy antywłamaniowe, więc jedyne co może się stać to uruchomienie alarmu i ściągnięcie na siebie niepotrzebnej uwagi gapiów.

Najprostszym sposobem, jaki można zastosować jest użycie zapasowego kluczyka. Oczywiście te rozwiązanie sprawdzi się tylko w przypadku posiadania drugiego egzemplarza oraz gdy do zdarzenia doszło w bliskiej odległości od domu.

Lepiej wezwać pomoc, niż uszkodzić samochód

Jeśli jesteś w tej uciążliwej sytuacji i nie masz możliwości skorzystania z kluczyka zapasowego lub dostania się do wnętrza auta przez bagażnik, najlepszym rozwiązaniem jest zadzwonienie po ślusarza, który podejmie się czynności awaryjnego otwierania samochodu. Ta usługa jest zdecydowanie tańsza od zakupu i montażu nowej szyby w samochodzie. Oczywiście koszty wahają się w zależności od miasta lub pory dnia (na pewno w nocy zapłacimy więcej).

Jeśli jednak nie ma możliwości zadzwonienia po ślusarza, jest środek nocy w Boże Narodzenie, a Ty jesteś daleko od domu, to jedynym możliwym wyjściem jest wybicie szyby. Najrozsądniejszym wyborem jest stłuczenie przedniej szyby od strony pasażera, ponieważ odłamki szkła na fotelu kierowcy uniemożliwią prowadzenie auta. Ponadto, przednie szyby są najczęściej wymieniane, dlatego ich koszt w stosunku do innych jest niższy.

immobilizer 150x150

Obecnie immobilizer  jest złotym standardem w każdym samochodzie nowej generacji. Dużo osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich auto jest wyposażone w tego typu urządzenie. Czym jest więc immobilizer? W wolnym tłumaczeniu to unieruchamiacz i dokładnie taką spełnia funkcję. Jest to pewnego rodzaju zabezpieczenie przed kradzieżą, a jego działanie polega na blokadzie układu zapłonowego lub systemu komputerowego.

Zasada działania immobilizera

Urządzenie tego typu składa się z transpondera (inaczej nadajnika), który nosimy  w postaci pastylki lub pilota. W nowszych autach wbudowany jest w obudowę kluczyka. Drugim elementem immobilizera jest centralka (inaczej odbiornik) wbudowana wewnątrz samochodu. W starszych autach powszechny był system kodowy, którego zasada działania polegała na wprowadzeniu odpowiedniej sekwencji cyfr. Bez tego uruchomienie samochodu było niemożliwe. Obecnie system kodowy nie jest już stosowany, ponieważ sprawiał wiele problemów, a nowoczesne immobiliziery nie wymagają zapamiętywania kodów, ani poświęcania czasu na ich wprowadzenie.

Działanie tego urządzenia polega na tym, że po umieszczeniu w stacyjce kluczyka z transponderem, zachodzi wymiana sygnałów z odbiornikiem. Jeśli przesłane dane się zgadzają, to immobilizer zwalnia blokadę zapłonu samochodu. Jak powszechnie wiadomo, auta najnowszej generacji nie posiadają stacyjki. W takim przypadku wystarczy zbliżyć kluczyk na odpowiednią odległość od układu kierowniczego. 

Co zrobić, jeśli immobilizer ulegnie awarii?

Jedno jest pewne, nie da się przeoczyć awarii immobilizera, ponieważ jego uszkodzenie uniemożliwia uruchomienie silnika. Zazwyczaj powodem tego typu usterki jest mechaniczne uszkodzenie kluczyka zawierającego transponder. Wtedy rozwiązanie jest proste – należy użyć zapasowego klucza. Czasami jednak, problem może być poważniejszy i komputer odczytujący sygnał nadawany z nadajnika ulega awarii. Zazwyczaj związane jest to z uszkodzeniem oprogramowania lub sterowników. W tym przypadku samochód należy oddać do serwisu.

zamarzniety zamek w samochodzie 150x150

Opady deszczu lub śniegu z towarzyszącymi temperaturami poniżej 0˚C mogą zafundować nam niemały kłopot. Właściciele samochodów niegarażowanych miesiącami zimowymi muszą zmagać się nie tylko z oszronionymi szybami i lusterkami, ale często i z zamarzniętymi zamkami.  Jak w takim razie skutecznie sobie poradzić z tym problemem, bez wzywania fachowej pomocy?

Sposobów oczywiście jest kilka. Każdy właściciel samochodu powinien w miesiące zimowe wyposażyć się w specjalny płyn do odmrażania szyb i karoserii. Wiele osób polewa samochód letnią wodą, żeby przyspieszyć pozbycie się niechcianego szronu z auta, natomiast nigdy nie powinno się tego robić w przypadku drzwi. Nagła zmiana temperatury może spowodować, że przeprowadzone naprawy blacharskie ulegną pęknięciu lub odkształceniu. Należy także bardzo ostrożnie postępować z przymarzniętą klamką – ciągnięcie jej na siłę może spowodować uszkodzenie lakieru w jej okolicach.

Zamarznięty zamek w samochodzie – postępowanie krok po kroku

  1. Usuń lód ze szczelin drzwi.
  2. Możesz wykorzystać aerozol odmrażający, który rozpuści powstały korek lodowy – pamiętaj, żeby nie używać go zbyt często, bo może negatywnie wpłynąć na mechanikę zamka.
  3. Podgrzej klucz za pomocą zapalniczki i delikatnie umieść go w środku zamka.
  4. Jeśli po włożeniu ciepłego klucza nadal nie możesz otworzyć samochodu – podgrzej klucz ponownie i spróbuj bardzo ostrożnie poruszać nim w środku zamka w lewo i w prawo.

Warto wyposażyć się w elektryczny odmrażacz zamków. Kształtem imituje klucz, który rozgrzewa się i pomaga w otworzeniu zamarzniętego zamka.

Innym skutecznym sposobem jest przystawienie termoforu do klamki. Bijące od niego ciepło powinno skutecznie uporać się z powstałym korkiem lodowym. Należy pamiętać o tym, że pod żadnym pozorem nie wolno polewać zamka ciepłą wodą, ponieważ płyny szybko wytracają swoją temperaturę i w efekcie zamarzają powiększając istniejący już problem.

Kolejnym rozwiązaniem, może być próba dostania się do samochodu przez bagażnik. Niestety, nie każde auto posiada składane kanapy lub możliwość wejścia w ten sposób.

W przypadku, jeśli powyżej opisane sposoby nie pomogły, należy zadzwonić do fachowca i umówić się na awaryjne otwieranie samochodu.

access control 1901327 1920 150x150

Pisząc w uproszczeniu, RFID to nowoczesna technologia, wykorzystująca fale elektromagnetyczne, przeznaczone do przesyłu danych między czytnikiem, a transponderem czyli tzw. obiektem RF/ID. Fale elektromagnetyczne mogą być używane także do zasilania transpondera – wówczas nie musi być on wyposażony we własne zasilanie.

Zastosowanie praktyczne

Technologia RFID znajduje zastosowanie w wielu branżach, takich jak logistyka, produkcja czy transport publiczny. Przeważnie przyjmuje formę kart identyfikacyjnych, m.in. kart domofonowych, kart RCP (rejestracji czasu pracy), a także kart parkingowych i szlabanowych. Z punktu widzenia właścicieli samochodu, interesująca wydaje się zwłaszcza ta ostatnia kwestia. Karty zabezpieczające mogą bowiem stanowić istotną, dodatkową ochronę pojazdu.

Pewna ochrona

System kart sprawdza się przy bezobsługowej i bezprzewodowej kontroli, a także autoryzacji dostępu wjazdu i wyjazdu samochodów. Z rozwiązaniem tym mamy do czynienia np. na strzeżonych osiedlach mieszkaniowych i parkingach. Anteny dalekiego zasięgu tworzą sieć identyfikacyjną, która automatycznie rejestruje zbliżające się do bramy bądź szlabanu auta. Jeśli dysponują one stosownymi uprawnieniami, przejście otwiera się automatycznie. Anteny rejestrują takie zdarzenie w systemie, gromadząc informacje – m.in. o ilości pojazdów, przebywających na danym terenie. To znaczne ułatwienie, niwelujące ryzyko kradzieży.

Klonowanie kart zbliżeniowych

Karty zbliżeniowe RFID można klonować. Przykładowo firma CAR-TECH wykonuje tę usługę dla transponderów w formacie 125Khz EM4100, Unique. Co ważne, nośnikiem kopii nie zawsze musi być karta. Może być to również (zależnie od przypadku) naklejka, czy breloczek. Dokonując kopii trzeba pamiętać, aby nie dostała się ona w niepowołane ręce. Zalecana jest tu ostrożność, taka sama jak przy dorabianiu kluczy.

awaryjne otwieranie samochodu 150x150

Wypadki chodzą po ludziach – zarówno te małe, jak i większe. Zgubione bądź zatrzaśnięte kluczyki od auta, czy zamek odmawiający posłuszeństwa – to wbrew pozorom nie takie rzadkie sytuacje, które nastręczają kłopotów i zbędnego stresu. Kiedy nie jesteśmy w stanie otworzyć naszego samochodu tradycyjnymi metodami, pozostaje wezwanie wykwalifikowanej pomocy, która dokona otwierania awaryjnego. W ten sposób pozbędziemy się problemu.

Pomoc błyskawiczna

Prawdziwą sztuką jest otworzyć zamek w prosty sposób, bez żadnych uszkodzeń samochodu. Wykwalifikowane warsztaty są w stanie uporać się z zabezpieczeniem w ciągu kilku minut (niektóre chwalą się wynikami liczonymi w sekundach!), stosując odpowiednie narzędzia i techniki. Niektóre z firm działają niczym pogotowia techniczne, zapewniając obsługę 24 godziny na dobę. Sam CAR-TECH jest w stanie podjąć zlecenie awaryjnego otwierania zamku w promieniu 100 km od siedziby firmy, na terenie całego województwa podkarpackiego, w takich miastach jak Rzeszów, Mielec czy Stalowa Wola.

Na własną rękę?

Część osób nie decyduje się na skorzystanie z usług specjalistów, próbując otwierać samochód samodzielnie. W internecie roi się od ,,domowych” sposobów – np. słynna metoda ,,na wieszak”, metody z klinem, drutem, a nawet… z piłeczką tenisową. Większość amatorskich eksperymentów wynika z chęci zaoszczędzenia na usłudze. W praktyce, przynoszą one więcej złego, niż dobrego, generując kolejne koszta. Jeśli zależy nam na naszym samochodzie, zdecydowanie powinniśmy polegać na fachowcach. Usługi awaryjnego otwierania są stosunkowo tanie (choć wiele zależy od stopnia złożoności problemu, czasu pracy, dojazdu itd.), a przy tym pewne i skuteczne.

inspekcja pojazdu 150x150

Kupno samochodu używanego to poważna transakcja, kryjąca wiele haczyków i pułapek. Jako kupujący, zawsze powinniśmy kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Najlepszą metodą sprawdzenia stanu technicznego auta, jest kontrola na własną rękę. Gdy nie posiadamy odpowiednich kwalifikacji, możemy wynająć fachowca, który przeprowadzi profesjonalną inspekcję pojazdu, zwracają uwagę na najważniejsze elementy.

Pomiar lakieru karoserii

Grubość lakieru powie nam o tym, czy samochód nie był w przeszłości ,,klepany”, czyli czy nie uległ uszkodzeniom, np. w wyniku kolizji bądź wypadku drogowego. Podstawowe rozpoznanie można wykonać przy pomocy kieszonkowego miernika grubości lakieru. To proste urządzenie wykrywa miejsca, w których nadwozie było naprawiane, powtórnie lakierowane, prostowane, spawane czy szpachlowane.

Sprawdzenie przebiegu licznika

Korekta przebiegu licznika to częsty fortel, po który sięgają sprzedawcy, chcący zataić prawdziwy stopień ,,zużycia” swojego auta. Warto zaznaczyć, że w świetle przepisów właściciele pojazdów są zobowiązani informować potencjalnego nabywcę o przeprowadzonej korekcie. W przeciwnym wypadku zwyczajnie łamią prawo. Wymierną inspekcję silnika przeprowadzić niezwykle trudno. Wymaga ona zaawansowanych narzędzi i sprzętów. CAR-TECH przeprowadza odczyt przebiegu m.in. w oparciu o moduł BSI (samochody marki Peugeot i Citroen), z zastosowaniem skrzyni automatycznej Volkswagena oraz sterowników silnikowych diesla (marki Opel, Skoda, Volkswagen, Audi, Seat).

Jazda próbna

Przejazd próbny to prawdziwy test użyteczności auta. Pozwala zweryfikować w praktyce, jak sprawdzają się poszczególne elementy konstrukcyjne – hamulce, sprzęgło, skrzynia biegów czy kierownica. Każdy problem – np. z rozruchem, trudności ze zmianą przełożenia, dziwne ,,rzężenie” spod maski – powinien być na bieżąco weryfikowany. Może bowiem świadczyć o poważnych wadach, które dyskwalifikują samochód jako obiekt zakupu.

radio code 150x150

Fabryczne radia samochodowe są chronione kodami, które uniemożliwiają ich kradzież z deski rozdzielczej. Tak przynajmniej powinno być w teorii. W praktyce, rozkodowanie sprzętu audio nie sprawia problemów przeciętnemu złodziejowi. Kłopot mają natomiast kierowcy, którzy po przeprowadzonych pracach modyfikacyjnych – np. wymianie akumulatora – często muszą aktywować radio na nowo, podając kod. Niekiedy możemy go znaleźć w książce gwarancyjnej auta lub instrukcji obsługi radia. Co jednak w sytuacji, gdy kodu nie znamy?

Jak odzyskać kod?

W pierwszej kolejności, logiczną opcją wydaje się odwiedzenie ASO. Większość modeli odbiorników da się rozkodować po numerach VIN auta oraz danych, znajdujących się na obudowie radia. Serwisant, wpisując odpowiednie informacje do systemu komputerowego, może w ten sposób uzyskać informacje o kodzie. Może, ale nie musi. Niektóre modele radioodtwarzaczy nie posiadają bowiem programów odpowiednich do ich rozkodowania. Wówczas niezbędne okaże się odczytanie kodu z procesora.

Warsztat pomoże

Zabieg rozkodowania radia przy użyciu procesora możemy wykonać w nieautoryzowanych warsztatach i serwisach naprawczych. Wymaga to ingerencji w konstrukcję radia. Odpowiedni element zostaje wylutowany i podłączony do komputera, a po uzyskaniu upragnionego kodu wlutowany z powrotem. Cena za tego typu usługę nie powinna przekroczyć 100 zł. Specjalista może też zablokować opcję podawania kodu w przyszłości. Dzięki temu, już nigdy nie napotkamy na podobny problem.

Skuteczność rozkodowania

Właściwie nie ma samochodu, w którym radia nie dałoby się rozkodować. CAR-TECH wykonuje tę usługę dla około 1400 różnych modeli aut. Nie warto odgadywać kodu na własną rękę. Kilkukrotne podanie go w niewłaściwej konfiguracji może skutkować nieodwracalnym zablokowaniem procesora. Wówczas konieczna będzie wymiana radioodtwarzacza na nowy.

kluczyki i immobilizery 150x150

Dorabianie kluczyków samochodowych to kompleksowa usługa, wykonywana przez profesjonalne serwisy naprawcze. Przeważnie decydujemy się na nią w przypadku posiadania jednego kompletu kluczyków – w obawie przed ich zgubą, bądź kiedy chcemy przekazać kluczyki na własność drugiej osobie.

To nie takie proste…

Dorobienie kluczyka do stacyjki nie jest dziś tak łatwe, jak kiedyś. Nowoczesne systemy antywłamaniowe, wykorzystujące technologię immobilizera, wymogły na specjalistach ulepszenie technik warsztatowych. Nie wystarczy już tylko wykonanie wiernej kopii klucza, tak jak ma to miejsce w przypadku zwykłych zamków patentowych. Trzeba go również odpowiednio zaprogramować, dostosowując do obowiązujących w samochodzie systemów zabezpieczeń.

ASO? Niekoniecznie!

Wbrew obiegowym opiniom, dorabianiem kluczyków samochodowych nie zajmują się wyłącznie Autoryzowane Serwisy. Usługi tego typu świadczą również inne firmy i warsztaty, dysponujące nowoczesną aparaturą programistyczną. Dobre zakłady – takie jak CAR-TECH – potrafią dorobić klucze na podstawie dostarczonego immobilizera. Dorobienie transpondera umożliwi z kolei uruchomienie pojazdu nawet w przypadku zgubienia wszystkich kluczy od samochodu.

Cena ma znaczenie

Kluczyki ,,starej daty” da się drobić nawet za kilkadziesiąt złotych. W przypadku nowoczesnych systemów zabezpieczeń, kwota ta może osiągnąć pułap 1000 zł! Takiej ilości pieniędzy życzą sobie niektóre autoryzowane serwisy… Warto zatem przemyśleć, czy rzeczywiście opłaca się nam skorzystać z ich usług – zwłaszcza, gdy gwarancja producencka na auto dawno straciła ważność. W innych zakładach zostaniemy obsłużeni równie profesjonalnie i kompleksowo, przy o wiele korzystniejszym stosunku jakości do ceny.

ul. Ks. S. Sudoła 173, 36-122, Dzikowiec
Tel : 781-782-647 Email : car.tech@tlen.pl