Inspekcja pojazdu przed zakupem. Na co zwrócić uwagę, nabywając samochód używany?
Kupno samochodu używanego to poważna transakcja, kryjąca wiele haczyków i pułapek. Jako kupujący, zawsze powinniśmy kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Najlepszą metodą sprawdzenia stanu technicznego auta, jest kontrola na własną rękę. Gdy nie posiadamy odpowiednich kwalifikacji, możemy wynająć fachowca, który przeprowadzi profesjonalną inspekcję pojazdu, gdzie możliwa byłaby diagnostyka komputerowa.
Pomiar lakieru karoserii
Grubość lakieru powie nam o tym, czy samochód nie był w przeszłości „klepany”, czyli czy nie uległ uszkodzeniom, np. w wyniku kolizji bądź wypadku drogowego. Podstawowe rozpoznanie można wykonać przy pomocy kieszonkowego miernika grubości lakieru. To proste urządzenie wykrywa miejsca, w których nadwozie było naprawiane, powtórnie lakierowane, prostowane, spawane czy szpachlowane.
Sprawdzenie przebiegu licznika
Korekta przebiegu licznika to częsty fortel, po który sięgają sprzedawcy, chcący zataić prawdziwy stopień „zużycia” swojego auta. Warto zaznaczyć, że w świetle przepisów właściciele pojazdów są zobowiązani informować potencjalnego nabywcę o przeprowadzonej korekcie. W przeciwnym wypadku zwyczajnie łamią prawo. Wymierną inspekcję silnika przeprowadzić niezwykle trudno. Wymaga ona zaawansowanych narzędzi i sprzętów. CAR-TECH przeprowadza odczyt przebiegu m.in. w oparciu o moduł BSI (samochody marki Peugeot i Citroen), z zastosowaniem skrzyni automatycznej Volkswagena oraz sterowników silnikowych diesla (marki Opel, Skoda, Volkswagen, Audi, Seat).
Jazda próbna
Przejazd próbny to prawdziwy test użyteczności auta. Pozwala zweryfikować w praktyce, jak sprawdzają się poszczególne elementy konstrukcyjne – hamulce, sprzęgło, skrzynia biegów czy kierownica. Każdy problem – np. z rozruchem, trudności ze zmianą przełożenia, dziwne „rzężenie” spod maski – powinien być na bieżąco weryfikowany. Może bowiem świadczyć o poważnych wadach, które dyskwalifikują samochód jako obiekt zakupu.